14 januari 2007

The Greyhound: Truly the best way to get around.

Goodmorning folks,

ik ben zojuist aangekomen in Airlie Beach. Gisteren was ik om 17u15 aangezet in Hervey Bay en vandaag ben ik hier om 9u15 aangekomen. You can do the math... 16u! Ergens onder weg zijn we 3u achter op schema geraakt.
Kort(± 150km na de lunchstop in Bundaberg) begon onze bus meer en meer op de stoomlocomotief te gelijken die de eerste treinrit tussen Mechelen en Brussel maakte. Uit de uitlaat kwam een enorme rookpluim en de buschauffeur zijn olielampke begon een beetje op te lichten. Tjah, wat doe je dan? Een vriendelijke mens stopte en hij bleek wat van auto's af te weten, maar ook weer niet zo vet veel. Zijn conclusie was dat we olie verloren en dat we beter zo niet verder reden. Hij was dus niet alleen vriendelijk, maar ook goed! Vanop tien meter afstand kon je immers in het donker (we stonden echt in the middle of nowhere) zo de olie zien druppen en elke nuchtere mens weet dat je dan best aan de kant kan blijven. Anyway, dan maar de centrale van de Greyhound gebeld, en die konden ons een reserve bus sturen. Deze zou er ongeveer 2u later zijn (het was ondertussen 22u00 en we stonden er al een uurtje te koekeloeren). Hip hoi. Op de achterkant van de bus lees ik een slogan: "The Greyhound, truly the best way to get around." Isn't it ironic, don't you think? Soit, in afwachting dan maar terug de bus op en een beetje naar muziek geluisterd. Ik val een eerste keer in slaap.
Klokslag middernacht word ik wakker gemaakt doordat de lichten op de bus terug aangestoken zijn. De reserve bus is gearriveerd en men is intussen reeds bezig met het overladen van de bagage. Kort erna zijn we terug in beweging.. woehoe. Deze bus brengt ons echter maar tot in Rockhampton, waar we rond 2u30 aankomen en we dus opnieuw wakker gemaakt worden om over te stappen op de bus die ons tot in Airlie Beach zal brengen. De volgende lunchstop is echter gepland op zo'n 2u45 van Rockhampton, dus worden we daar opnieuw wakker gemaakt om er efkes de patatten af te gieten. Tegen dat we er vertrekken is het 6u15 en we hebben nog een kleine 3u voor de boeg tot in Airlie Beach. Gelukkig val ik direct in slaap en word ik pas wakker zo'n 20km voor we arriveren.
16u later stap ik dus eindelijk van die bus af en zoek ik mijn hostel op waar ik maar na 11u30 kan inchecken (de andere moeten eerst uitchecken..). Dus vul ik mijn tijd hier wat op met dit hier te typen. En hopelijk kan ik straks een paar uurtjes aan een stuk doortrekken..

Morgen ga ik dus zeilen langs de Whitsunday Islands, en uiteindelijk is het goed dat er nog een dag tussen is. Want sommige die op de bus zaten, moesten deze morgen rond 8u00 op hun boot stappen, wat ze dus grandioos gemist hebben. Dus, bij de stops was het nogal een drukte rond de telefooncellen om een oplossing uit te werken. Gelukkig voor hen is alles opgelost geraakt en zitten ze nu reeds op het water.
De volgende keer dat ik nog eens op het internet zal geraken is pas de 18e vermits ik na de zeiltocht direct de nachtbus neem richting Cairns(± 10u). De dag erna neem ik het vliegtuig huiswaarts(± 30u incl. wachttijden). Hopelijk gaan de rit en de vluchten dan net iets vlotter :)

Tot de volgende!

Geen opmerkingen: